Taxi in Turkije

Thema’s > Taxi in Turkije

De standaard Turkse taxi is de eenvoudige gele Fiat (gewoonlijk het model “Dogan” dat in Turkije gemaakt wordt). Andere auto’s worden eveneens gebruikt, maar de Fiat Dogan komt het meest voor.

In de grootste steden, lopen veel taxi’s op het milieuvriendelijke aardgas.

Alle taxi’s moeten wettelijk een digitale taximeter hebben en de chauffeur moet ze in werking stellen. Dit betekent niet zij dit ook altijd doen. Als uw bestuurder geen taxi meter heeft of aan het begin van de reis begint te onderhandelen kunt u hem tot de orde roepen door met klem “Taksimetre” (TAHK-see-MEH-treh) te zeggen! Het zal meestal goedkoper zijn. De uitzondering is bij interlokale reizen waarbij een vastgestelde prijs gewoonlijk ergens aangeplakt of ergens gedrukt staat.

De vervoerprijs (“daltarief”) gedurende de dag, gewoonlijk van 7 of 8 uur ’s morgens tot 10 of 11 uur ’s avond, soms ook middernacht, is gewoonlijk onder de 1 euro, en een reis van enkele kilometers tussen de 3 en 5 euro. ’s Nachts is het tarief gewoonlijk 50% hoger.

Taxi’s kunnen U ook tussen steden of van steden of luchthavens naar resorts brengen. Voor deze langere reizen van 10 tot 20 km of meer, kunnen de vastgestelde tarieven vastliggen, zoals hiebroven aangegeven. Als dit niet het geval is kunt u voor een tarief onderhandelen voordat u met uw reis begint.

De Turken geven geen fooi aan een taxi, maar ronden slechts af naar het naast hogere bedrag. Indien u 3,74 moet afrekenen, betaal dan 4 euro. Het omgekeerde komt ook voor: Als de vervoersprijs 3,25 is zullen veel chauffeurs genoegen nemen met 3 euro. Omdat u een buitenlander bent, zullen de chauffeurs soms aandringen op een fooi. Wij adviseren u dit niet te doen indien de chauffeur geen extra diensten heeft geleverd, zoals bijvoorbeeld het halen van zware bagage.

Sommige taxi’s hebben airconditioning. Sommige taxi’s hebben veiligheidsriemen, hetgeen in Turkije zelfs een officiële voorwaarde is, maar reken er niet altijd op.