Reisverslag Turkije 2002

Reisverhalen > Reisverslag Turkije 2002

Turkije mei 2002.

9 mei 2002.
Om 06.35 uur stegen we op van Schiphol, met een kleine twintig minuten vertraging. We vlogen met Transavia, basic air. Prettige vlucht, mooie vergezichten zo hoog boven de wolken. Om 11.00 uur Turkse tijd landden wij op Dalaman in Turkije. Het was lekker warm.

Dit keer voor drie weken. We wilden de eerste week rustig aan doen, de tweede week een auto huren en dan door de bergen naar Side rijden en daar dan twee dagen blijven. Daarna via de kust terug .

En dan de laatste week ook weer rustig aan doen.

We kregen van onze (Neckermann) hostess te horen, dat er bij ons hotel een overboeking was en dat we enkele dagen naar een ander hotel zouden gaan. Wij hadden bewust gekozen voor Hotel L’etoile in Icmeler. (all inclusive). Zie ook onze foto’s van dit hotel gemaakt bij onze reis in oktober 2001.

We werden dus voor enkele dagen afgezet bij hotel Marmaris Palace.

Dit was een hotel met vele bungolow- achtige bijgebouwen en wij kregen er een aan het einde toegewezen. Ongeveer 140 treden naar het hoofdgebouw en zwembad.

Het hotel zelf had geen strand maar een soort steiger met zonnebedden. Het lag op ongeveer 30 minuten lopen van Icmeler.

Nadat we hadden ingeboekt en onze bagage in de kamer hadden geplaatst, zijn we naar L’etoile gelopen.

Na een gesprek met het personeel en de manager, die wij kenden van onze vorige reis,

Was er toch wel wat te regelen. Hij bood ons zijn welgemeende excuses aan, en liet ons een fax zien, gericht aan Neckermann. Hij had echt zijn best gedaan.

Wij konden van alle faciliteiten van L’etoile gebruik maken, ook eten en drinken, doch slapen moest bij Marmaris Palace.

We hadden echt zin in een lekkere Donner kebab en besloten in Icmeler bij “Harry”te gaan eten. Het was weer heerlijk. Appeltjesthee gedronken bij Alkatur.

10 mei 2002
Op vrijdag zijn we met de taxiboot naar Marmaris geweest, lekker gewandeld, met “oude” bekenden gesproken, bij De Tol appelgebak met koffie genomen,

Onderweg op een terrasje aan de haven bij “MR Cook” lekker genoten en daarna lekker gedineerd in L’etoile en daarna omstreeks 21.00 uur werden we door de privé chauffeur van de manager in zijn Mercedes 500 sel, als vips terug gebracht naar Marmaris Palace.

11 mei 2002
Op zaterdag zouden we door een busje van Neckermann omstreeks 12.00 uur worden opgehaald en naar L’etoile gebracht worden.

Wij hadden echter geen zin om hier op te wachten. Wij zijn met een taxi naar L’etoile gereden. De manager stond buiten te wachten en betaalde de taxi. Over gastvrijheid gesproken. Om het leed wat te verzachten, bood hij ons een safe aan voor de drie weken dat we daar zouden verblijven. Deze safe was voor ons gratis en tevens mochten we tweemaal a la carte gaan eten , eenmaal bij een chinees restaurant naast ons hotel en eenmaal bij een restaurant aan het strand.

Eindelijk onze koffers uitpakken, de kleren uithangen en een lekkere duik in het zwembad. Voor ons begon de vakantie nu.

Omdat bij het zwembad alle stoelen al bezet waren, zijn we op het strand van het hotel gaan zonnen.

12 mei 2002.
Helaas, deze zondag begon de dag met wat wolken, maar wel lekker warm.

We besloten om maar eens wat sportiefs te doen en zijn via de boulevard naar Marmaris gewandeld.

Onderweg leuke dingen meegemaakt, eekhoorns gezien, een sprinkhaan en een hagedis op de foto gezet. Mooie vergezichten, uiteraard heerlijk op een terrasje uitgepuft.

Ondertussen waren de wolken weg en de zon deed zijn uiterste best en

het werd weer 30’ C. Met verbazing staan kijken naar de creativiteit van de mensen daar. De toog van een bar was gemaakt in de vorm en de kleuren van een slang en was erg natuurgetrouw.

Omstreeks 18.00 uur zijn we met de taxi boot terug gevaren.

We zaten alleen en de kapitein leek verdacht veel op Captain Iglo. Een filmpje gemaakt. De zon ging achter de bergen en het werd fris.

13 mei 2002
Deze dag hebben we doorgebracht met zonnen en genieten, wat gewinkeld in Icmeler en wat bekenden van ons een bezoek gebracht. Gisteren was het toch wel inspannend geweest, die wandeltocht was toch wel 9 kilometer.

Bij onze vrienden, (reisbureau Alkatur) waar we de vorige vakantie de jeep hadden gehuurd, nu een boottrip naar Rhodos geboekt. Net als de vorige vakantie kletsen we iedere dag wel even bij. Ali, die sprak heel goed Engels en Elly, een Nederlandse, vond het leuk wat Nederlands te horen. Iedere dag was het even bijkletsen en een appelthee drinken. Dit reisbureau ligt pal naar restaurant Artemis, bijna naast hotel L’etoile .

Wij zouden op 16 mei daar heen gaan.

14 mei 2002
We hadden weer wat energie over en zijn met een taxiboot naar Turunc gevaren.

Truus kocht daar een mooie zonnehoed en we waren daar toevallig aanwezig bij de plechtige opening van de haven van Turunc. Dit was heel leuk om mee te maken. Voor de genodigden was er een terras gebouwd en zij kregen allerlei Turkse versnaperingen, hartige en uiteraard ook zoete. Daarna werden er enkele traditionele volksdansen ten uitvoer gebracht. Heel kleurrijk en mooie traditionele klederdrachten. Foto’s gemaakt.

Gedurende de plechtigheid bleek het dorp afgesloten te zijn voor het wegverkeer en ook de Taxiboten lagen stil.

Die dag zijn we rond een uur of 5 met een Dolmus terug naar Icmeler gegaan. De chauffeur liet ons uitstappen en we verdwaalden in een wijk waar alleen Turken woonden. Gelukkig kwamen we een ober van ons hotel tegen. Hij liep een eindje met ons op, totdat we weer wisten waar we waren.

15 mei 2002
Op woensdag is het markt in Icmeler en dus togen we rond 08.30 uur naar de markt. Als je later gaat, wordt het alleen maar drukker en heter.

Bij het begin een doos met aardbeien gekocht. Heerlijk vers en zoet.

Wat verder op de markt kwamen we bij de specerijen en Truus kwam aan de “praat”

met een verkoper. Truus wilde een koperen pepermolen kopen, dus ging ze afdingen.

Ze vond het te duur en de verkoper ging niet meer verder omlaag met zijn prijs. Ik heb hem en zijn vrouw en zijn kind toen een aardbei gegeven en hierna bleek hij toch de pepermolen te verkopen voor de prijs die Truus had bedongen. De molen werd ook nog gevuld met peperkorrels en uiteraard moesten we ook nog een appelthee drinken.

Leuke hartelijke mensen. Ook nog twee mooie badlakens kunnen kopen na heen en weer praten. Op de markt ook nog een “biertje” (halve liter) gedronken.

Het viel ons op dat het bier uit de fles lekkerder is en meer alcohol bevat als het tapbier.

16 mei 2002
Vandaag vroeg uit de veren want omstreeks 07.30 uur werden we met een bus bij het reisbureau opgehaald en naar de ferry gebracht.

Het was heerlijk weer, en geen wind. Leuke overtocht met de Catamaran en rond de klok van 10 waren we in Rhodos.

Op het eerste pleintje wat we tegen kwamen wat gedronken, een glas Cola en een glas

Jus d’orange. Leuk uitzicht op een fonteintje. De prijs was er ook naar. €7,5.

Verderop in een klein steegje vond Truus een leuke lange jurk voor een schappelijke prijs.

Heerlijk gewandeld en bij de klokkentoren wat gedronken. Daarna de stadsmuren bekeken en onderweg een heerlijke shaslik gegeten.

Rond 16.00 uur gingen we met de boot weer terug en werden we rond 17.45 uur weer bij het reisbureau afgezet.

17 mei 2002
Op vrijdag is het markt in Marmaris en wilden we met de Dolmus naar Marmaris gaan. We kletsen zoals gebruikelijk weer even bij het reisbureau. Toen de eigenaar hoorde dat we naar de markt in Marmaris wilden, wees hij naar zijn busje. Elly vertelde, dat als we even wachten, wij met hem mee konden rijden. Hij kwam er toch langs. En inderdaad, na enkele minuten reden we naar Marmaris. De markt viel ons tegen. Maar dat kwam, omdat we ook al naar de markt in Icmeler waren geweest.

Onderweg hebben we ook nog wat prijzen vergeleken van huurauto’s.

’s-Middags weer lekker gezwommen en gezond.

18 mei 2002.
Vandaag weer lekker gezwommen en gezond. Na het dineren nog wat gewandeld en voor de eerste maal echte cappuccino gedronken bij “Artemis”, een gezellig restaurant vlakbij ons hotel. Het personeel daar zou zo bij een toneelgezelschap kunnen, en samen met de goede keuken, een heerlijk adres voor een avondje uit.

Na deze avond hebben we daar iedere avond wat gedronken en iedere avond heel veel gelachen. Leuke mensen uit Schotland ontmoet. Kwamen hier ook regelmatig eten. Ook een stel( van ongeveer 70 jaar) uit Newcastle ontmoet. Kwamen ook iedere avond voor de fun. Zij kwamen al jaren bij Artemis.

Vlakbij het hotel een auto gehuurd voor 5 dagen, incl. verzekering. Met wat afdingen kwamen we uit op €175,- voor een Lada met airco.

Afgesproken dat we 20 mei 2002 om 09.00 uur over de auto zouden kunnen beschikken.

19 mei 2002.
Alleen maar wat gezond. Het werd erg heet, ongeveer 35 graden. Dus zonnen, zwemmen, zonnen, wat drinken en zo kwamen we de dag door.

20 mei 2002.
Om 09.00 uur naar het verhuurbureau. Bleek dat de auto er niet was. Zou nog onderweg zijn naar Dalaman. Na 30 minuten wachten, was er nog geen auto en toen we vertelden, dat de deal niet doorging kwamen zij met een alternatief.

Voor dezelfde prijs konden we ook een Fiat Palio met airco krijgen.

Na nog 30 minuten wachten, konden we de koffer inladen en gingen we weg richting Side.

Was een leuke tocht ongeveer 450 km. Door de bergen en onderweg mooie natuur gezien. Onderweg in de buurt van Korkute bij een tankstation wat gegeten en gedronken. Was best lekker en niet duur. Dit lag midden in de bergen en verder was er niet veel te zien. We hadden ongeveer drie kwart van de reis naar Side er op zitten. Het was pas 15.00 uur. We besloten om door te gaan naar Side en daar dan op tijd een hotel te zoeken.

Rond de klok van 17.00 uur waren we te Side. We parkeerden de auto bij de Agora in het Centrum en gingen te voet verder. We hadden snel een leuk hotel voor de komende twee nachten gevonden. Nog wat afdingen( zij hadden alleen hp, en wij wilden lo), en wij hadden daar een leuke kamer. Het was hotel Can Garden. Dit hotel heeft een eigen zwembad en een stukje privé strand. De omheining bestaat uit een oud aquaduct en verder is het heel gezellig. Veel planten en bloemperken. Het hotel bestaat uit een aantal houten huisjes, die compleet ingericht worden verhuurd. Een 2 persoons en 1 eenpersoonsbed, een airco, tv, minibar, eigen douche en toilet. Wij betaalden voor 2 personen, 2 nachten, totaal 80 €.

Daarna zijn we naar Ottoman restaurant gelopen en hebben daar wat bij gepraat. Bleek, dat alleen de eigenaar nog aanwezig was. De rest van het personeel incl. de kok, waren anderen. De kwaliteit was niet meer wat het geweest was.

Aan de buitenbar van het hotel nog een slaapmutsje genomen en naar bed.

21 mei 2002.
Lekker ontbijt buiten bij het strand. Daarna wat bij het zwembad gelegen, echter de zon kroop achter de wolken.

We besloten maar eens wat cultuur op te gaan doen en gingen met de auto naar Aspendos. Kort daarvoor zagen we een mooie gerestaureerde Romeinse brug en zijn daar eerst naar toe gereden. Dit was een brug over de Koprucuy en gebouwd tussen 1219 en 1226).

Uiteraard was er ook een restaurant bij en stonden er kooplui. Truus werd aangesproken door een zigeunerkind met een bloem. Hij wilde dit aan Truus geven en wilde dat alleen voor geld doen. Nadat we wat foto’s van de brug hadden genomen zijn we verder gereden naar Aspendos.

Daar aangekomen zijn we de hele middag daar bezig geweest. Het theater is heel mooi en fascinerend. Ook in de omgeving (heuvels) staan vele overblijfselen uit een ver verleden. Heel veel foto’s gemaakt en blij, dat we een digitale fotocamera bij ons hadden.

Daarna weer terug gereden naar Side, wat gegeten en op tijd naar bed.

22 mei 2002.
Na een ontbijt uitgeboekt en vertrokken in de richting van Perge.

Perge ook bezichtigd. Was niet zo prettig. Er grazen koeien en geiten tussen de oudheden en deze beesten laten nogal wat achter. Met als gevolg dat Truus en ik binnen korte tijd helemaal onder de vliegen en ander ongedierte zaten. De uitwerpselen verspreidden een aardige lucht. We hebben snel wat foto’s gemaakt en waren blij weer in de auto te zitten.

Daarna zijn we naar een waterval gereden. Dat was de Kursunlu waterval.

Hierna wilden we de Olymphos berg bezichtigen. In deze berg zit Methaangas, dat door de hitte spontaan ontbrandt. Echter, we reden boven in de berg en het begon hevig te regenen.

We zijn toen doorgereden naar Kemer. Daar hebben we de benen gestrekt en hebben er een donner kebab gegeten.

Verder gereden langs de kustweg, met hele mooie baaien. Echter iedere baai is afgesloten en tegen betaling van 10 miljoen (ongeveer 9€ )lira per persoon, mag je er binnen.

Dat vonden we te veel geld en besloten door te rijden naar Kas. Daar hebben we vlakbij de zee een hotel gevonden, voor de prijs van € 27, voor een 2 pers kamer met ontbijt.

We zijn daar wat gaan wandelen en hebben weer leuke foto’s gemaakt. Heerlijk een pizza gegeten en daarna op een terrasje aan het water nog wat gedronken.

Die nacht weinig geslapen. Heel veel muggen in de kamer.

23 mei 2002.
Op tijd op en maar niet gewacht op het ontbijt. Zag er niet geweldig uit en het was nog niet klaar.

Doorgereden naar Oldunez. De blue lagoon. Heel mooi strand en het water kleurt daar heel mooi blauw. Lekker wat gedronken op een terrasje.

Staan kijken naar paragliding.

Men wordt met een busje hoog in de bergen gereden. Daar spring je van de berg naar beneden met een grote parachute. Net als bij zweefvliegen maak je gebruik van de thermiek. Soms duurt het wel dertig minuten, voordat je landt. Het landen gebeurt gewoon op het strand, op een zeildoek. (www.skysports-turkey.com) Foto’s gemaakt. Heerlijke sandwich met kip gegeten.

Daarna terug naar Icmeler gereden en daar waren we rond 16.00 uur weer terug.

24 mei 2002.
Deze ochtend zijn we nog in de richting van Mugla gereden. We hadden een mooi veld zien liggen vol klaprozen. We zagen dat zeker in het voorjaar, Turkije schitterend mooi is, groen en vele soorten bloemen. We kwamen aan de andere kant van het schiereiland uit bij wat vissers en schitterende baaien. Toeristen komen daar niet en het is er heerlijk rustig.

De rest van de vakantie hebben we ons rustig gehouden, zodat we deze keer eens uitgerust terug kwamen .

• Wilt u de foto’s van deze of onze andere reizen door Turkije zien?
  • Wilt u zien hoe het nieuwe Turkse geld er uit ziet in 2005?
  • Wilt u foto’s zien van Cappadocia, Aspendos, Perge, Aphrodisias, Selcuk museum, Side en vele andere bezienswaardigheden.

Kom eens langs op onze homepage, en vertel wat u ervan vond in ons gastenboek.